Jeg var noget underdrejet sidste år. Det betød bl.a. at jeg ikke fik skrevet særligt mange nyhedsbreve. Og det fra mig, som altid er meget insisterende overfor mine kunder: I SKAL have en blog, og I SKAL skrive et nyhedsbrev. (Slap dog af.)
Men hvorfor SKAL man egentligt det? Okay, det SKAL man heller ikke, men det er dælme smart.
FORDI:
Folk læser emails
Vi lever i en tid, hvor vores mobiltelefonen – og dermed vores mail – er med os overalt. 58% af os tjekker vores indbakke som det første om morgenen. (God morgen, skat!) Hver tredje dansker siger nej tak til reklamer i postkassen, men hver anden vil gerne modtage e-mails fra de virksomheder og forretninger, de handler hos. Emails virker!
Du opbygger en relation
Med et nyhedsbrev kan du stille og roligt opbygge relationer til dine læsere: Vise dem, hvem du er. Hvis dine tekster så samtidig er autentiske, vedkommende og relevante, så ender de med at se dig som en faglig ressource. Måske ligefrem en ekspert. Hvem tror du så, de går til næste gang, de mangler lige det, du kan? That’s right… Dig!
Det er billigt – med høj Return on Investment
Nyhedsbreve er den absolut mest profitable måde, du kan markedsføre dig på online. Overhovedet. Oftest nævnes en ROI-faktor på 40 – dvs. hvis du investerer 1 krone på nyhedsbreve, tjener du 40 kroner.
Det er nemt
Der findes masser af rigtig nemme, gode og brugbare nyhedsbrevssystemer med fine skabeloner, som er lette at inkorporere på din hjemmeside og koble op til dine sociale medier. Du behøver hverken grafiker, trykker eller fotograf – og du behøver ikke være særligt teknisk anlagt for at kunne hitte ud af det.
Selv bruger jeg Mailchimp, men der findes mange andre gode systemer. (Google it.)
Det er gratis (eller billigt)
Det behøver ikke koste mere end din tid at udsende et nyhedsbrev. Altså – når jeg siger nyhedsbrev, så mener jeg jo en email. Dem sender du sikkert masser af i forvejen.
Du bestemmer selv!
Når du har opbygget en e-mail liste, er du ikke afhængig af andre mediers deadlines og udgivelsestidspunkter. Du bestemmer selv, hvornår du sender. Og du slipper for at bekymre dig om eventuelle fremtidige betalingsløsninger, overtrædelse af vilkår, tvungen nedtagning eller spærring af dit indhold af mere eller mindre reelle, forklarede og gennemskuelige årsager, som man kan opleve det på visse af de sociale medier. (Host, host, Facebook!)
Du kan udsende automatiske e-mail nyhedsbreve
Med et professionelt nyhedsbrevssystem kan du opsætte det, så det automatisk udsender dine nyhedsbreve med det interval, du vælger. Du skriver bare en stribe nyhedsbreve og lægger det ind i systemet, og så arbejder det for dig, men du drikker mai tais på en sydhavsø. Eller hvad du nu laver.
Du får viden om dine kunder
Hvem har åbent dine mails, hvad har de klikket på osv.? Der ligger masser af spændende tal bagom systemerne. Den viden kan du udnytte, så du bliver klogere på, hvad der virker, og hvad der ikke gør.
Træk trafik over til din hjemmeside og øg din google ranking
Når du linker til din hjemmeside i dit nyhedsbrev, skaber du trafik. Google likee. Google opfanger nemlig, at du skaber relevant indhold for dine besøgende, og så ryger din hjemmeside højere op i Googles søgeresultater.
Skab liv på de sociale medier
Når du deler dit nyhedsbrev på sociale medier som Linkedin og Facebook skaber du liv på din side og når ud til en bredere målgruppe. Du har garanteret followers på de sociale medier, som ikke er skrevet op til at modtage dit nyhedsbrev – dem når du nu.
DERFOR!
Tak fordi du læste med.
P.S.
Du kan iøvrigt skrive dig op til at modtage nyhedsbreve fra Engage CPH her. Jeg skriver kun, når jeg har noget på hjertet. Promise.
…
Lyst til mere?
Læs om hvorfor dit firma skal blogge her: FEM GRUNDE TIL DIT FIRMA SKAL BLOGGE
Læs om autentisk markedsføring her: OM HENTEHÅR OG AUTENTISK MARKEDSFØRING
Læs om, hvordan jeg går til tekstoptimeringen her: KILL YOUR DARLINGS, DARLING.
Læs om korrektur, beskæring, tone, struktur og dynamik her: TEKSTOPTIMERING ER FOR DE HJERTELØSE