Som jobsøger har du typisk brug for at udvikle en del skriftligt kommunikationsmateriale. Du skal selvfølgelig have styr på den klassiske ansøgning og dit CV. Men der er mange andre måder, du kan markedsføre dig selv overfor potentielle arbejdsgivere på, fx gennem artikler, blogs eller kronikker, hvor du profilerer dig som ekspert indenfor dit felt eller fagområde.
I dag er det nemlig ofte ikke nok at have et fint CV og skrive gode ansøgninger. Jobsøgning anno 2020 kræver indsatser på tværs af forskellige kanaler som LinkedIn, netværksmøder, personligt website/blog, Instagram, video, Facebook m.v. For at blive synlig overfor de rigtige mennesker bør du udkomme i flere kanaler.
Start med at lav en simpel kommunikationsstrategi
For at optimere dit kommunikationsarbejde og sikre den størst mulige effekt af din indsats, vil vi anbefale at du som jobsøger laver en helt enkel kommunikationsstrategi, inden du går i gang med at producere dit materiale. Den skal svarer på følgende:
Hvad siger du til hvem, hvor, hvornår, hvorfor og hvordan?
Hvad er dine kommunikationsmål?
Opgaven er at finde frem til et eller flere konkrete kommunikationsmål, der hjælper dig videre i din jobsøgningsproces. Altså hvad er det helt konkret, der skal komme ud af dit kommunikationsarbejde? Det kan eksempelvis være:
- At skrive XX ansøgninger, der får dig til X jobsamtaler inden for Y måneder.
- At udvide dit netværk med xx relevante netværkspersoner inden for de næste tre måneder ved at skrive ”Her-er-jeg-invitationer”, der får dig til minimum X netværks-/kaffemøder om måneden.
- At udgive X artikler eller blogposts om måneden på LinkedIn med XX visninger eller YY delinger/Likes osv.
Du skal også overveje, hvilke konkrete kommunikationsindsatser der skal til for at realisere dine mål. At komme til X jobsamtaler inden for Y måneder kræver en knivskarp ansøgning og et CV, der sidder lige i skabet. At udvide dit netværk med X relevante personer inden for Y måneder, kræver måske en ”skal vi drikke kaffe”-tekst eller video på sociale medier, osv.
Hvem taler du til?
For at du kan kommunikere direkte og præcist, når du udkommer, er det vigtigt, at du har identificeret din målgruppe. Tilpas derfor dine budskaber, dit sprog og dine kanalvalg, så alt peger direkte mod de vigtigste personer i din målgruppe.
Tilpas dit materiale så det passer
Husk at dit materiale og dine planer er dynamiske størrelser. Det betyder, at du hele tiden skal tilpasse og optimere materialet, i takt med at du får feedback og bliver klogere på, hvordan det klarer sig ude i verden. Kommer du til samtale? Bliver dine opslag Liket og delt? Får du holdt kaffemøder med folk i dit netværk. Det er dét, der er feedbacken på, hvordan det går med dine kommunikationsmål.
Lad dig ikke overvælde ved at sprede dig for bredt
Sæt ikke for mange kommunikationsprojekter i søen på en gang. Alle indsatser tager tid, og det er vigtigt, at du prioriterer de indsatser, der giver det største afkast i forhold til at nå dine mål. Hellere står stærk på få udvalgte kanaler end at sprede indsatsen så bredt, at du ikke magter at vedligeholde det.
Vælg dine kanaler med omhu og vedligehold dem
Hvilke kanaler du skal udkomme i og hvor ofte afhænger i høj grad af din målgruppe og dit personlige brand. Du skal kun vælge de kanaler, der giver mening for dig, og det gør de givetvis ikke allesammen. Brug derfor tid på at tænke over, hvilke kanaler der passer til din profil, dit personlige brand og ikke mindst til din målgruppes forventninger og medieadfærd.
Personlig branding
Uanset om du er bevidst om det eller ej, har du et personligt brand. Det er muligt, at dit brand ikke er så stærkt, som det kan være, eller at det stritter i forskellige retninger, fordi du ikke har lavet en bevidst strategi for det, men dit personlige brand er sådan, folk ser dig; det, der kendetegner dig.
“Dress for the job you want”
Du bør gå aktivt til din personlige branding og sikre at du bevidst udtrykker din unikke profil fagligt såvel som personligt. Du skal se ud som en, der passer til det job du søger. Og du bør aktivt stile efter en enslydende sammenhæng mellem alle elementerne i din kommunikation. Din visuelle identitet handler kort sagt om, hvordan tingene tager sig ud, og dette kan du påvirke ved dit valg af grafisk opsætning, skrifttyper, farver, billeder mv. Og personligt er din visuelle identitet påvirket af dit valg af tøj, sko, briller, frisure mv.
Mål på effekten
Ved at lave en strategi og opstille konkrete kommunikationsmål, som du aktivt overvåger, bliver det lettere for dig løbende at vurdere, om dine indsatser så også har den ønskede effekt. Så kan du evt. ændre strategi undervejs ved hjælp af den feedback, du får. Du bliver med andre ord mere effektiv og sikrer at du bruger din tid på de rigtige – nemlig på de ting, der har størst effekt.
Uanset kanaler, så er ansøgningen stadig et af de allervigtigste elementer i jobsøgningsprocessen.
…
Denne artikel er skrevet og udgivet i samarbejde med Rolf Bangsgaard. Den er en del af en artikelserie udgivet i samarbejde med Danmarks største jobportal, Jobindex.dk, hvor du kan se en tilhørende video, hvori vi folder temaet ud.