Pay it forward er et udtryk, som dækker over at man ”betaler på forhånd” for en fremmed – jeg kunne f.eks. bestille to kopper kaffe, tage den ene og så lade den anden være betalt for den næste tilfældige kunde i køen. Det handler om anonym venlighed uden forventning om at få noget igen. Både fordi det føles godt at blive MØDT med venlighed, og fordi det føles godt at UDVISE venlighed.
Det sker ind i mellem, at mine coachingklienter får så travlt med at starte nye job, at de ikke føler, at de har brug for resten af deres klippekort, selv om der er en eller to timer tilbage på det. Derfor har jeg lavet en ordning, hvor mine klienter kan “pay it forward” og donere ubrugte timer, som jeg bruger på at give “gratis” hjælp til folk, som har brug for det.
Lige nu har jeg et par timer at give af til den, som med et gammeldags udtryk kan betegnes som ”værdigt trængende”.
Hvis du, eller nogen du kender, vil ansøge om min hjælp under denne ordning, skal du blot skrive en mail til mig, hvori du kort beskriver din situation, og hvad du gerne vil have hjælp til. Du kan få hjælp indenfor alle mine ydelser, som er at finde på min hjemmeside – de ligger i krydsfeltet mellem karrierecoaching og tekstforfatterydelser.
Det er udelukkende mig, der bestemmer, hvem disse timer går til, og der er ingen forventning om, at man køber noget efterfølgende.
Modtageren får kun fornavnet at vide på den, der har doneret deres time, og bliver bedt om at begå en anonym venlighed overfor en fremmed. Hvor ville det være dejligt, hvis vi startede en lavine af venlighed.
Men hvorfor køber folk overhovedet flere timer hos mig end de bruger? Tjo, jeg sælger kun karrierecoaching i forløb som en samlet pakke – og man får mængderabat på timeprisen. En enkelt coachingsession kan være det rigtige for den, som har brug for at vende et simpelt tema med mig, som neutral og klartseende udenforstående. Men hvis vi taler decideret karrierecoaching, skal der som oftest mere tid til for at give os mulighed for at udfolde dit tema, og du kan integrere dét, du lærer undervejs. Og det sker som sagt, at folk ikke føler, at de har brug for f.eks. alle ti timer, men kommer i mål på otte. Så er der noget at dele ud af.
Everybody wins!
…
Del gerne budskabet.